سفارش تبلیغ
صبا ویژن

توصیه حضرت آیت الله جوادی آملی به ورزشکاران

اشاره:

تفریحات سالم و ورزش از عوامل تأمین کننده سلامتی آدمی است که در روایات اهل بیت(علیهم السلام) اهمیت ویژه‌ای به آن داده شده و برای آن مصادیقی را ذکر کرده است. یکی از آثار بهره‌مندی از تفریحات سالم و حلال، تقویت و یاری انسان در انجام دیگر امور دینی و زندگی به شمار می آید.

یعنی ورزش علاوه بر سلامت جسم، ره آورد دیگری تحت عنوان تهذیب و تربیت را به ارمغان می آورد و لذا امیرالمومنین علی علیه السلام در ذیل آیه ?لا تنس نصیبک من الدنیا? می‌فرماید: سلامتی، توانایی، فراغت، جوانی، نشاط، بی نیازی و ثروت خود را فراموش نکن و با بهره‌گیری سالم از آن‌ها در پی آخرت باش.

از این رو همه آحاد جامعه خصوصا ورزشکاران رشته های مختلف ورزشی باید نسبت به تثبیت اخلاق در جامعه تلاش کنند و در این راه توجه به توصیه حکیمانه حکیم متاله حضرت آیت الله جوادی آملی راهگشاست:


«خداوند در سوره مبارکه «حدید» فرمود: ?اعْلَمُوا أَنَّمَا الْحَیَاةُ الدُّنْیَا لَعِبٌ وَلَهْوٌ وَزِینَةٌ وَتَفَاخُرٌ بَیْنَکُمْ وَتَکَاثُرٌ فِی الْأَمْوَالِ وَالْأَوْلاَدِ?

شما این پنج مقطع ...

1-«اعْلَمُوا أَنَّمَا الْحَیَاةُ الدُّنْیَا لَعِبٌ» زندگی دنیا بازیچه است

2-«وَلَهْوٌ» سرگرمی است

3- «وَزِینَةٌ»زینت است

4-«وَتَفَاخُرٌ بَیْنَکُمْ»؛ محل فخرفروشی است

5-«وَتَکَاثُرٌ فِی الْأَمْوَالِ وَالْأَوْلاَدِ». زیاده‌خواهی در مال و اولاد است

را که حساب می‌کنید می بینید این پنج مقطع: اول و وسط و آخر، همه‌اش بازی است.

حتی در سوره مبارکه «عنکبوت» آیه 64 به جای اینکه بفرماید دنیا پنج مرحله است می‌فرماید بیش از دو رنگ نیست ?وَمَا هذِهِ الْحَیَاةُ الدُّنْیَا إِلَّا لَهْوٌ وَلَعِبٌ? همه‌اش بازی است یا بازی توپ و فوتبال است یا بازی القاب و بازی عناوین و این‌گونه از امور.

اینکه کسی بگوید من باید جلو بیفتم، من باید به این لقب و نام شهرت پیدا کنم، این می‌شود دنیا

ورزش نیز برای تأمین سلامتی و نشاط است حال اگر آدم سرمایه های سنگین را برای ورزش صرف کند و تمام عمر را برای بازی و بددهنی کردن، فحش دادن و دعوا کردن صرف نماید بازی را که مجاز بود حقیقت پنداشته است در حالیکه بازی ارزش این را ندارد.»

درس تفسیر حضرت آیت الله جوادی آملی 1392/08/07




تاریخ : یکشنبه 92/12/18 | 12:48 صبح | نویسنده : عشق الهی | نظر

  • paper | کورالین | آریس باکس