سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ارتباطات در یک خانواده قرآنی

 

همه ما آرزوی خوشبختی و سعادت در زندگی مان داریم و هر کدام به نوعی سعی داریم به آن خوشبختی و سعادتی که از جنبه های مختلف داریم، برسیم. بنابراین طبیعی است که هر یک از ما برای تحقق آمال و آرزوهایمان، ارتباطات و مناسبات انسانی خود را طوری تنظیم و طراحی کنیم که حداکثر مطلوبیت را برای مان به دنبال داشته باشد.
با این حال اغلب می بینیم که روابط خانوادگی، فردی، اجتماعی و... میان اعضای یک گروه بنا به دلایلی دچار انحراف و ناکامی شده و ما را از رسیدن به مقصود باز می دارد.
با نگاهی به آیات روح بخش و انسان ساز قران کریم و همچنین سیره و ابعاد شخصیتی اهل بیت(ع) در می یابیم که چقدر نکته های ارتباطی بسیار اثر گذار و سازنده در لابه لای مطالب آنان وجود دارد که حقیقتا توجه، تمرکز و عمل به آنها می تواند موفقیت و سر بلندی را در زندگی نصیب مان نماید.
اگر از ما بپرسند که ارتباطات در یک خانواده قرآنی، چگونه شکل می گیرد و چه ویژگی هایی دارد و اساسا خانواده قرآنی چیست، قطعا خواهیم گفت که یک خانواده قرآنی، الگو و شایسته، همانا زندگی سراسرعزت و سعادت و زیبای حضرت علی (ع) و حضرت زهرا(س) می باشد که ارتباطات فردی و اجتماعی در چنین خانواده ای مبتنی بر رضایت و خشنودی خداست.

بنابراین، هرگاه بتوانیم زندگی و رابطه ومناسبات انسانی خود را بر پایه خوشنودی و رضایت حق داشته باشیم و بنا کنیم می توان انتظار داشت که خانواده ما و رابطه ما قرآنی باشد.
حال بیایید ببینیم که این خانواده نمونه قرآنی چگونه رفتاری با هم داشته اند؟
حتما خوانندگان عزیز استحضار دارند که ارتباطات عاطفی، صادقانه، مهرورزانه آنچنان عمیق و پر از شور و احساس معنوی میان پیامبر(ص) و دخترش زهرا(س)بوده که پیامبر هر وقت می خواستند به سفر بروند، آخرین نفری که با او خداحافظی می کرد حضرت زهرا(س) بود و در بازگشت، اولین نفری که توسط پیامبر ملاقات می شد باز هم زهرا (س)بودند.
و یادآور می شویم که به واسطه همین ارتباط زیبا و پر از معنویت است که به زهرا(س) می گوید: ام ابیها، یعنی مادر پدرش. معروف ترین نظریه های ارتباطی دنیا وقتی در مقابل شخصیت، منش، مناسبات و نوع برخوردهای اهل بیت با یکدیگر در خانواده یا با مردم قرار می گیرند، حرفی برای گفتن ندارند. فاطمه در زندگی، نوع رابطه و ارتباطش با همسر به گونه ای بود که امیرالمومنین علی(ع) می فرماید: وقتی به خانه می آمدم و به زهرا نگاه می کردم، تمام غم و اندوهم برطرف می شد. در واقع فاطمه سنگ صبور شوهر بود. او برای وصل کردن آمده بود. فاطمه دلدار علی، تسلی ده خاطر علی، مشاور و همراه علی، پناهگاه و امانتدار علی بود و مشکل گشای زندگی.
علی (ع) می فرمایند: من هیچ گاه از فاطمه کوتاهی ندیدم. برخی مردم می گویند: خوب شما که این همه از فضایل و کرامات و شخصیت اهل بیت می گویید، آخر ما که نمی توانیم علی و فاطمه باشیم. در جواب باید گفت که درست است که واقعا همچون علی و فاطمه نمی توان شد، اما می توان با الگو گرفتن از آنان زندگی سعادتمندانه ای داشت. ارتباطات در این خانواده قرآنی از بعد اجتماعی نیز بسیار زبانزد و درس آموز است. زهرا(س) زنانی را که تازه اسلام آورده بودند مورد ارشاد و آموزش و هدایت قرار می داد. او آسیاب می کرد و در منزل پشم ریسی می کرد تا به اقتصاد خانواده کمک کند و در مناسبات اجتماعی، بسیار مراقب محرم و نامحرم بود و حجاب خود را و ظاهرش را به گونه ای درست می کرد که کوچکترین طمع و حساسیتی در بین بیگانگان ایجاد نشود. فاطمه در منزل، رابطه و رفتارش با فرزندان به گونه ای بود که برای آنان سرگرمی درست می کرد. برای آنان مسابقه ترتیب می داد تا با هم رقابت سازنده داشته باشند. علی(ع) در حکمت ??? نهج البلاغه می فرماید: برخی از نیکوترین خلق و خوی زنان زشت ترین اخلاق مردان است. همچون تکبر، ترس، بخل. چون هرگاه زنی متکبر باشد، بیگانه را به حریم خود راه نمی دهد و اگر بخیل باشد، اموال خود و شوهرش را حفظ می کند و چون ترسان باشد، از هر چیزی که به آبروی او زیان رساند، فاصله می گیرد.
بنابراین می توان با الگو گرفتن از نوع ارتباطات انسانی در این خانواده قرآنی، راز و رمز های فراوانی رادر جهت موفقیت و سربلندی دریافت که هر چند نکته و مطلب در این خصوص بسیار زیاد است اما در این مختصر به همین قدر اکتفا کرده و آرزو می کنیم که خداوند توفیق دهد تا بتوانیم رهرو خوبی برای راه حضرتشان باشیم. باشد که آحاد جامعه هر کدام به قدر جایگاه و موقعیت خود بهره وافی و کافی از این اقیانوس پاک و مفید ببرند.

 

برای دسترسی به صفحه اصلی اینجا کلیک بفرمایید




تاریخ : یکشنبه 89/10/5 | 9:44 عصر | نویسنده : عشق الهی | نظر

  • paper | کورالین | آریس باکس