سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سلام برشما بزرگواران...
امشب می خواهم از مناظرات امام صادق علیه السلام قلم به میان آورم.
از میان مناظرات گوناگون مناظره ابو حنیفه را انتخاب نمودم.خب همه شما می دونید که ابوحنیفه پیشوای فرقه حنفی هست.
این بنده خدا یک روز برای ملاقات حضرت به خانه امام آمد واز ایشون اجازه خواست.
امام صادق به او اذن ورود ندادند!
ابوحنیفه تعریف می کند می گوید:دم در مقداری توقف کردم تا اینکه عده ای از مردم کوفه آمدند واجازه ملاقات خواستند.امام به آنها اجازه داد.من هم با آنها داخل خانه شدم وقتی به حضورش رسیدم گفتم:
شایسته است که شما نماینده ای به کوفه بفرستید بیش از ده هزار نفر در این شهر به یاران پیامبر ناسزا می گویند.امام فرمود:مردم از من نمی پذیرند.
ابوحنیفه گفت:
چه طور ممکن است سخن شما را نپذیرند،در صورتی که شما فرزند پیامبر خدا هستید؟
حضرت فرمودند:تو خود یکی از همانهایی هستی که که گوش به حرف من نمی دهی!مگر بدون اجازه من داخل خانه نشدی؟وبدون اینکه بگویم ننشستی؟وبی اجازه شروع به سخن گفتن ننمودی؟سپس فرمودند:شنیده ام که تو براساس قیاس1
فتوا می دهی؟
وای برتو!اولین کسی که بر این اساس نظر داد شیطان بود؛وقتی که خداوند به او دستور داد به آدم سجده کند ،گفت:من سجده نمی کنم،زیرا که مرا از آتش آفریدی واو را از خاک آتش گرامیتر از خاک است.
سپس برای اثبات بطلان قیاس مواردی ازقوانین اسلام را که بر خلاف این اصل است ذکر کردند(که ما در ای جا به ذکر  چند مورد می پردازیم) امام فرمودند:
آیا زن ضعیف تر است یا مرد؟
ابوحنیفه:زن
پس چرا مرد دوبرابر ارث زن است؟آیا این حکم با قیاس سازگار است؟
ابو حنیفه:نه
چرا خداوند دستور داده است که اگر کسی ده درهم سرقت کرددستش قطع شود.در صورتی که اگر کسی دست کسی را قطع کند دیه آن پانصد درهم است؟آیا با قیاس سازگار است؟
ابو حنیفه:نه
امام فرمودند :شنیده ام که این َآیه را:(در روز قیامت به طور حتم از نعمتها سوال می شوید)سوره تکاثر آیه 8را چنین تفسیر می کنی که:خداوند مردم را  در مورد غذاهای لزیز و آبهای خنک که در فصل تابستان می خورند مواخذه می کند.

ابو حنیفه:درست است من آیه را اینطور معنا کرده ام .
امام:اگر شخصی تو را به خانه اش دعوت کند وبا غذای لذیذ و آب خنکی از تو پذیرایی کند وبعد به خاطر این پذیرایی بر تومنت گذارد درمورد چنین کسی چگونه قضاوت می کنی؟
ابو حنیفه:می گویم آدم بخیلی است.
امام:آیا خداوند بخیل است(تا اینکه روز قیامت در مورد غذاهایی که به ما داده ما را مورد مواخذه قرار دهد)؟
ابو حنیفه:پس مقصود ازنعمتهایی که قرآن می گوید انسان در باره آن مواخذه می شود چیست؟
امام:مقصود نعمت دوستی ما خاندان رسالت است.

پی نوشت1:قیاس عبارت است از این که حکمی را خداوند برای موردی بیان نموده باشد و بدون این که وجود علت آن حکم در مورد دیگری شناخته گردد در مورد دوم هم جاری گردد

پی نوشت 2:ممنون از اینکه هم چنان به عشق الهی سر می زنید.ان شاالله که مطلب مورد استفاده قرار گیرد.تبسم

پی نوشت آخر: دیگر اطاله کلام نمی کنم. در این روزها از شما خواننده گرامی التماس دعا دارم.
وفقکم الله... در پناه حق


دسترسی به صفحه اصلی

مطلب قبلی:حضرت عبدالعظیم حسنی در شهرری
مطلب بعدی:روز عرفه




تاریخ : دوشنبه 91/6/20 | 12:17 صبح | نویسنده : عشق الهی | نظر

  • paper | کورالین | آریس باکس